Conform Ordonantei de Urgenta  52/ 2016 , clientii bancilor pot sa-si aleaga evaluatorul atunci cand iau un credit.

Romanii care vor credite ipotecare sau Prima Casa vor putea alege ce evaluator se va ocupa de estimarea pretului proprietatii achizitionate, potrivit Ordonantei de Urgenta 52/ 2016 art 83.

Bancile nu vor mai putea impune clientilor persoane fizice evaluatorul agreat , asa cum se intampla acum. Clientii vor avea libertatea sa aleaga evaluatorul autorizat, in speranta ca pot obtine o estimare mai buna in alta parte a pretului proprietatii ipotecare deca cea oferita de oamenii cu care banca lucreaza in mod uzual.

Valoare proprietatii si nivelul veniturilor  sunt lucrurile in functie de care banca stabileste cat de mare este creditul pe care il poate acorda.

Dacă alege un alt evaluator decât cel al băncii, clientul trebuie să încheie un contract de prestări servicii, iar banca e obligată să pună la dispoziția evaluatorului formularele sale, fără o întârziere nejustificată, se mai arată în proiect. Valoarea proprietății și nivelul veniturilor sunt lucrurile în funcție de care banca stabilește cât de mare este creditul pe care îl poate acorda.

Ce trebuie să cuprindă un raport evaluare

Un raport de evaluare trebuie să cuprindă, printre altele, date despre proprietar, adresa proprietăţii, numărul cadastral, cartea funciară, anul construcţiei, date privind dreptul de proprietate (istoric), eventualele neconcordanţe între acte, descrierea zonei de amplasare, arterele importante de circulaţie din apropiere (auto – bulevardele, cea mai apropiată staţie de metrou – în Bucureşti, caracterul edilitar al zonei (unităţi comerciale în apropiere, unităţi de învăţământ, unităţi medicale, sedii de bănci, instituţii guvernamentale, muzee, parcuri şi lacuri).

În raport mai trebuie să apară utilităţile edilitare (reţea urbană de energie electrică, reţea de apa, de termoficare, de gaze, de canalizare şi de telefonie).

Urmează, apoi, o descriere detaliată a imobilului (apartamentului), respectiv etajul, numărul de locuinţe pe palier, numărul de restanţieiri la întreţinere, suprafaţa, totală şi pe fiecare cameră în parte, finişajele şi tâmplăria.

Raportul va cuprinde, de asemenea, o analiză a pieţei imobiliare, oferta pentru locuinţe similare, chiriile practicate în zonă pentru proprietăţi similare.

În plus, raportul de evaluare trebuie să prezinte cel puţin două fotografii din care să rezulte încadrarea imobilului în zona în care se află şi minimum trei fotografii din interiorul acestuia.

Potrivit statutului evaluatorilor, „raportul de evaluare trebuie să fie obiectiv şi evaluatorul trebuie să se asigure că nu există conflicte de interese, nu este influenţat de presiuni din partea clientului sau a unei terţe persoane, pentru a prezenta un rezultat predestinat al evaluarii”.

Forma raportului de evaluare va avea în vedere informaţiile specifice primite de evaluator de la client şi scopurile utilizării evaluarii de către acesta. „Opinia evaluatorului este percepţia acestuia referitor la cel mai probabil preţ într-o tranzacţie obiectivă”, se mai spune în statutul evaluatorului.

Documentele necesare pentru evaluarea apartamentelor

• Act de proprietate
• Încheiere de intabulare
• Extras de carte funciară
• Memoriu tehnic
• Plan de amplasament
• Fişa bunului imobil
• Releveu apartament
• Copie carte de identitate client

 

 

 

Comments are closed.